Data publikacji: 21 02 2021

Debatantów tej zimy mróz i śnieg nie zatrzymał. Odsłona pierwsza.

Chociaż całe życie szkolne przeniosło się do strefy online, Klub Debat Oksfordzkich działa. Korzystając z matur próbnych i konsultacji w lutym, udało się podsumować Szkolny Turniej Debat Oksfordzkich „Aurea Dicta” w budynku naszego Liceum.

Tradycyjnie, zwycięzcy konkursu z 2019 roku umieścili tabliczkę ze swoimi nazwiskami na Mównicy -na wieczną rzeczy pamiątkę. Czy ich pamiętamy?

W 2019 roku najlepszą drużyną w III Liceum była reprezentacja klasy 1e w składzie:

Jan Górecki, Oliwia Bzdyra, Bartłomiej Suski, Filip Pyrczak.

Najlepszą mówczynią turnieju została wtedy Julia Malik z klasy 1a.

Od tych wydarzeń minęło trochę czasu. Dziś, ówcześni pierwszoklasiści, przygotowują się do matury. Co dały im debaty?

Julia, zapalona mówczyni, argumentowała z „szybkością karabinu maszynowego”. Zaangażowała się w prace Samorządu Szkolnego, rozwijała zdolności retoryczne i argumentacyjne w turniejach debatanckich: Turniej Debat Historycznych IPN „Moja Niepodległa”2018, Krakowska Szkoła Debaty 2018 i 2019, Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich 2019,Kopalnia Debat 2018,Debatuj z sercem 2019, Turniej Debat Oksfordzkich o Tematyce Społeczno-Prawnej 2019, Debaty Filozoficzne „Veritatis et Rationis” 2018, RODEH 2018.Dziś spokojnie waży słowa jako przewodnicząca Młodzieżowej Rady Krakowa. A przyszłość? Studia prawnicze? ”Jeśli wszystko dobrze pójdzie i kolejne obowiązki związane ze studiami pozwolą mi na rozwijanie siebie pod kątem retoryki, to na pewno będę chciała to kontynuować albo robić coś podobnego.

Bartłomiej pozostał wierny profilowi klasy E i zgłębia problemy społeczno- ekonomiczne naszej planety. Nieobce mu są też konflikty polityczne, które, z właściwym sobie wyczuciem, komentuje. Nie ogranicza się jednak tylko do nauk o Ziemi. Startował w wielu konkursach: Filozoficznym Turnieju Debat „ Veritatis et Rationis”2018, Turnieju Debat Historycznych IPN 2018,2019, Tematycznym Turnieju Debat Historycznych ul. Pomorskiej 2019 i Turnieju Debat Filmowych 2020. Co dalej? Na razie matura z geografii!

Oliwia próbuje się rozwijać na różnych płaszczyznach, wytrwale poszukuje swego miejsca w świecie. Uczestniczyła w Turnieju Debat Ekologiczno – Klimatycznych 2019, przygotowała zwycięski zespół z klas 2a/c na tegoroczny Aurea Dicta. „Debaty przede wszystkim pozwoliły mi pokonać lęk przed wystąpieniami publicznymi” – mówi. ”Dały mi możliwość pochylenia się nad niektórymi społecznymi problemami w o wiele szerszym zakresie niż w szkole.

Jan i Filip po pierwszej klasie zmienili profil na humanistyczny. Obaj realizują się w działalności społecznej, w ramach organizacji pozarządowych, zaangażowali się również w prace Samorządu Szkolnego. Stworzyli świetny, charakterystyczny tandem debatancki, startując w turniejach historycznych i społecznych. Mieli zdobyć laury dla Trójki na Mistrzostwach Polski Debat Oksfordzkich i IPN 2020- plany pokrzyżował Covid. Filip to człowiek bardzo wrażliwy na krzywdę innych, dostrzega każdą niesprawiedliwość. Choć najlepiej relaksuje się w milczącym towarzystwie, wędkując, chciałby studiować dziennikarstwo i komunikacje społeczną. Co dały mu debaty? „Przede wszystkim możliwość zabrania głosu i dużo pewności siebie. Przestałem bać się wygłaszać swoje prywatne opinie i nauczyłem się argumentować własne zdanie, tłumaczyć bardziej zrozumiale swój punkt widzenia. To niesamowicie pomaga nawet w zwykłych konfliktach/sprzeczkach z rodziną czy przyjaciółmi.” Zaliczone turnieje: „Debatuj z sercem” 2019, 2020, MPDO 2019, Krakowska Szkoła Debaty 2019,Turniej Debat Oksfordzkich o Tematyce Społeczno-Prawnej 2019, Turniej Debat Historycznych IPN 2019, 2020, Tematyczny Turniej Debat Historycznych ul. Pomorskiej 2019, 2020, Turniej Historyczny Instytutu im W. Pileckiego Ad Vocem 2020. Świetnie przygotował swoich podopiecznych z klasy 2ag do turnieju Aurea Dicta –zajęli drugie miejsce. Czy Jan, wybierając debaty, wybrał swoje powołanie? Wybiera się na historię. Wiemy, że potrafi być świetnym tutorem (klasa 2ag zajęła trzecie miejsce na Aurea Dicta) i prawym, pełnym empatii człowiekiem. Co dały mu debaty? „Na pewno nauczyły mnie, jak dyskutować z ludźmi, a nie tylko się przekrzykiwać. Nauczyły mnie, jak poprawnie wyrażać swoje myśli. Jednak najważniejsza umiejętność, którą kształtują debaty, to umiejętność spojrzenia na różne problemy z wielu perspektyw”. Uczestniczył w turniejach: Krakowska Szkoła Debaty 2019,Turniej Debat Oksfordzkich o Tematyce Społeczno-Prawnej 2019, Turniej Debat Historycznych IPN 2019, 2020, Tematyczny Turniej Debat Historycznych ul. Pomorskiej 2019, 2020, Turniej Historyczny Instytutu im. W. Pileckiego Ad Vocem 2020.