Pierwsza wymiana między naszym liceum a szkołą Lichtenberg – Gymnasium w Niemczech miała miejsce w roku szk. 2000/2001 i od tej pory odbywa się co roku. Każda wymiana poprzedzona jest wymianą korespondencji, którą uczniowie otrzymują na 3 miesiące przed planowanym spotkaniem. Dzięki temu uczniowie mają możliwość poznania się i „dobrania” pod względem zaintresowań.
Pobyt uczniów polskich w Niemczech i niemieckich w Polsce trwa 8 dni (z przejazdem 10). Podczas wymiany realizowany jest program, który przygotowywany jest przez szkoły partnerskie. Każdy uczeń pokrywa koszty przejazdu z Krakowa do Cuxhaven, ubezpieczenie oraz koszty pobytu grupy niemieckiej w Polsce. Całkowity koszt wymiany na jednego uczestnika wynosi około 450 zł (przy dofinansowaniu Polsko – Niemieckiej Współpracy Młodzieży w Warszawie).
W wymianie biorą udział uczniowie klas I – II, którzy spełniają odpowiednie kryteria uczestnictwa. Ze strony niemieckiej biorą udział w wymianie uczniowie w wieku 16 – 17 lat.
Uczniowie zakwaterowani są u rodzin. Każda rodzina przygotowuje dla swojego gościa śniadanie i ciepłą obiadokolację oraz suchy prowiant na wszystkie wycieczki i drogę powrotną do Krakowa.
Podróż z Krakowa do Cuxhaven trwa około 18 godzin (z postojami).
Warunki uczestnictwa
W wymianie może wziąć udział każdy uczeń klasy I – III, który spełnia następujące kryteria:
- posiada dobrą znajomość języka niemieckiego lub angielskiego
- posiada dobrą ocenę z zachowania
- posiada warunki do przyjęcia uczestnika wymiany z Niemiec w swojej rodzinie
- akceptuje regulamin wycieczek szkolnych (patrz poniżej)
- posiada zgodę rodziców na udział w wymianie
Cele wymiany
- wymiana myśli, doświadczeń na tematy interesujące młodzież obu krajów
- przełamywanie barier i wzajemnych uprzedzeń
- rozwijanie umiejętności językowych
- poznanie systemu szkolnictwa w Niemczech
- poznanie walorów turystycznych Niemiec
- zaznajomienie uczstników z historią i kulturą Niemiec
- poznanie życia codziennego rodzin niemieckich
- nawiązanie kontaktów i przyjaźni
Program
Podczas pobytu w Niemczech uczniowie mają możliwość zwiedzenia 2 najważniejszych miast: Hamburga i Bremy oraz odbycia rejsu statkiem na wyspę Helgoland Niezapomnianym przeżyciem jest spacer (podczas odpływu) po tzw. „wacie” na wyspę Neuwerk oraz pobyt w parku rozrywki Heide-Park w Soltau. W programie jest również wizyta w Domu Młodzieży i spotkanie z władzami Cuxhaven, podzas którego uczniowie mogą podyskutować na interesujące ich tematy. Spotkanie uwieńczone jest wspólnym zdjęciem i wywiadem przeprowadzonym przez dziennikarzy gazety „Cuxhavener Nachrichten”
Hamburg
Hamburg – miasto w północnej części Niemiec, u zbiegu rzek Łaby i Alster w odległości ok.110 km od Morza Północnego ; stanowi odrębny kraj związkowy. Hamburg zawsze posiadał status państwa – miasta cieszącego się swobodą handlu, a książęta i królowie nie mieszali się w jego sprawy. Do dziś miasto posiada oficjalny tytuł Freie und Hansestadt: „Wolnego Miasta Hanzeatyckiego”. Hamburg jest olbrzymim portem morskim. Głęboka i żeglowna Łaba nadaje wodny charakter miastu, w sercu którego leżą jeziora Alster. Małe Binnenalster jest otoczone pięknymi fasadami budynków, a o wiele większe Außenalster (największe jezioro położone w centrum miasta na terenie całej Europy), z żaglówkami i deskami surfingowymi, ze spacerowiczami i plażowiczami na trawiastych brzegach, ożywia centrum miasta. Stałymi punktami wycieczki do Hamburga są :
- przejazd autokarem po mieście, podzas którego uczniowie zapoznają się z historią miasta i jego najważniejszymi zabytkami
- zwiedzenie kościoła św. Michała (St. Michaelis), który jest wielkim osiągnięciem architektonicznym i stanowi przykład luterańskiego stylu barokowego inspirowanego architekturą klasyczną
- obejrzenie Krameramtswohnungen, XVII – wiecznych domów z muru pruskiego wybudowanych dla wdów po członkach cechu kupców bławatnych
- zwiedzenie gmachu Ratusza, XIX – wiecznej neorenesansowej budowli powstałej na miejscu budynku spalonego podczas pożaru w 1842 roku
- czas wolny (zakup pamiątek, spacer)
Brema
Wolne Hanzeatyckie Miasto Brema, miasto w północnych Niemczech, stolica kraju związkowego Brema jest trzecim pod względem wielkości portem morskim i najważniejszym portem pasażerskim w Niemczech. Miasto położone jest nad Wezerą . Podstawą zachowanego do dziś statusu jednego z najbogatscych miast Niemiec był import egzotycznych towarów z odległych krain – bawełny, kawy, tytoniu, owoców cytrusowych, zboża – w połączeniu z eksportem wełny i drewna. Podczas pobytu uczniowie zwiedzają gotycką katedrę św. Piotra i wspaniały renesansowy ratusz . Przed ratuszem stoi posąg Rolanda z roku 1404 będący symbolem miasta i jego niezależności. Nieopodal znajduje się drugi symbol miasta – pomnik „bremeńskich grajków miejskich”, postaci zwierzęcych z bajki braci Grimm. Stałym punktem jest również spacer po małych uliczkach łączących elementy gotyku, secesji i baśni, jak np. Böttcherstraße (ulica Bednarzy), z XVI – wiecznym budynkiem, zwanym obecnie Domem Roseliusa.
Helgoland
Skalista wyspa niemiecka, na Morzu Północnym licząca 2 tysiące mieszkańców. Wyspa była kiedyś ważną bazą marynarki wojennej. Do 1890 roku znajdowała się pod okupacją brytyjską, po czym została oddana za Zanzibar. Podczas wojny wyspa została zbombardowana (pozostałością po bombardowaniu są leje po bombach porośnięte trawą). Obecnie Helgoland jest popularną miejscowością wypoczynkową, nadano jej też status strefy wolnocłowej. Na wyspie mieści się stacja ornitologiczna i biologiczna stacja morska. Wyspa jest obszarem po ochroną, na jej skalistych, urwistych i czerwonych klifach sięgających 60 metrów wysokości mieszczą się kolonie mew.
Neuwerk
Wyspa w samym sercu Parku Narodowego. Wyprawa na wyspę czy to pieszo, czy statkiem, czy też specjalnym dyliżansem (Wattwagen) jest możliwa dzięki przypływowi i odpływowi Morza Pólnocnego. Spacer po mieliźnie, tzw. „wattach” i do tego boso dostarcza niesamowitych wrażeń. Po kilkugodzinnym (2 – 3 h.) zanurzaniu stóp w leczniczym błotku, napotykając na morskie żyjątka i przy towarzyszącym Ci fascynującym koncercie wielu ptaków docierasz na wyspę zmęczony ale szczęśliwy. Neuwerk posiada imponującą latarnię morską o wysokości 35 metrów. Wyspa jest hamburską eksklawą pośrodku Morza Północnego, dlatego stąpając po wyspie, pamiętaj ,że stąpasz po ziemi Miasta Hanzeatyckiego.
Atrakcyjnemu programowi turystycznemu towarzyszy również program edukacyjno – wychowawczy, który obejmuje:
- spotkania dyskusyjne na takie tematy jak:
- Szkoła w Niemczech i Polsce
- Tolerancyjność Niemców i Polaków
- Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej
- Europa i ja
- wspólne występy w ramach programu „Otwarta scena”
- uczestnictwo w lekcjach z różnych przedmiotów
- wspólne rozgrywki sportowe
Niemcy w pigułce
Niemcy, państwo związkowe w środkowej Europie, między Morzem Północnym i Morzem Bałtyckim na północy a łańcuchem Alp na południu
Stolica: Berlin, tymczasowa siedziba rządu – Bonn
Powierzchnia: 357,0 tys. kilometrów kwadratowych
Ludność: 81,2 mln mieszk.
Język urzędowy: niemiecki
Jednostka monetarna: Euro
Święto narodowe: 3 października – dzień zjednoczenia Niemiec (1990)
Składa się z: 16 krajów związkowych (landów); 10 krajów wchodziło do 1990 w skład RFN, 5 krajów utworzono na obszarze byłej NRD, 16. jest Berlin
Granica: z Polską, Czechami, Austrią, Szwajcarią, Francją, Luksemburgiem, Belgią, Holandią i Danią
Kraje związkowe Niemiec
Kraj związkowy | Stolica |
Badenia – Wirtembergia | Stuttgart |
Bawaria | Monachium |
Berlin | Berlin |
Brandenburgia | Poczdam |
Brema | Brema |
Dolna Saksonia | Hanower |
Hamburg | Hamburg |
Hesja | Wiesbaden |
Maklemburgia – Pomorze Przednie | Schwerin |
Nadrenia – Palatynat | Moguncja |
Nadrenia – Pn.- Westfalia | Düsseldorf |
Saara | Saarbrücken |
Saksonia | Drezno |
Saksonia – Anhalt | Magdeburg |
Schlezwik – Holsztyn | Kilonia |
Turyngia | Erfurt |
Gospodarka
Kraj wysoko rozwinięty, jedna z potęg gosp. świata, wytwarza ok. 6% produktu światowego brutto – 3 miejsce po USA i Japonii. Główne koncerny niemieckie należą do największych w świecie: Daimler Benz, Volksvagen, Siemens, Veba, BASF, Bayer
Przemysł
Wysoko rozwinięte górnictwo, hutnictwo, przemysł chemiczny i środków transportu oraz przemysł elektroniczny. Niemcy mają duże zasoby węgla kamiennego (Zagłębie Ruhry, Zagłębia Saary), brunatnego (Saskie i Łużyckie Zagłębie Saary) oraz mniejsze złoża ropy naftowej i gazu ziemnego, ponadto rudy żelaza, cynku, ołowiu i in. metali.
Największe stocznie morskie mieszczą się w Hamburgu, Bremie, Kilonii i Rostocku
Wielkie fabryki samochodów w Wolfsburgu (Volkswagen), Russelsheim (Opel),Sindelfingen (Mercedes), Monachium (BMW), Kolonii (Ford) i Eisenach (Opel)
Rolnictwo
Niemcy mają po Francji największy w Europie Zachodniej areał rolny. Dużą rolę odgrywa uprawa winorośli.
Duże znaczenie ma też rybołówstwo. Głównymi portami rybackimi są: Cuxhaven, Bremerhaven i Rostock.
Cuxhaven
Urocze miasteczko uzdrowiskowe leżące w Dolnej Saksonii nad Morzem Północnym przy ujściu Łaby. Cuxhaven to niekończące się plaże, na które przybywają turyści z odległych zakątków Niemiec. Z tego miasta portowego wypływają statki na wszystkie morza świata. Symbolem miasta jest drewniana „Kugelbake”, najbardziej na północ wysunięty punkt Dolnej Saksonii wskazujący kapitanom statków drogę do Łaby.
Stary 700 – letni zamek Ritzebüttel nawiązuje do historii miasta Cuxhaven Ciekawe jest nabrzeże portowe z widokową platformą „Alte Liebe”. Stojąc na „Alte Liebe” można podziwiać przepływające ogromne transatlantyki kierujące się do portu w Hamburgu. To właśnie stąd, z Cuxhaven, wypłynął niegdyś do Ameryki transatlantyk – liniowiec z emigrantami na pokładzie.
Szkoła partnerska Lichtenberg – Gymnasium
Szkoła Lichtenberg – Gymnasium została zbudowana w latach 1928/30 przez słynnego hamburskiego architekta Schumachera. Jej patronem jest Georg Christoph Lichtenberg, twórca i jeden z najwybitniejszych przedstawicieli niemieckiej aforystyki, krytyk sztuki, przedstawiciel niemieckiego oświecenia, profesor matematyki i nauk przyrodniczych na uniwersytecie w Getyndze.
Na początku była to szkoła żeńska, dopiero od roku 1974 funkcjonuje ona jako gimnazjum koedukacyjne. Ciekawostką jest, że tuż obok tej szkoły znajduje się byłe gimnazjum męskie – tak więc w Cuxhaven mieszczą się dwa gimnazja. W Lichtenberg – Gymnasium uczy się 524 uczniów: 302 dziewcząt i 222 chłopców. Od przeszło 30 lat szkoła prowadzi systematyczną wymianę ze szkołą we Francji w Vannes. Szkoła posiada też wymianę międzyszkolną z Anglią i od 6 lat z Polską . W ramach międzynarodowej współpracy Lichtenberg – Gymnasium gości u siebie uczniów – stypendystów z Islandii i Australii, którzy przez cały rok szkolny uczęszczają na wszystkie zajęcia, organizowane przez szkołę.