Wymiana między naszym liceum a szkołą Angelus Merula w Spijkenisse (Holandia) trwa nieprzerwanie od 1990 roku do dnia dzisiejszego. Początkowo spotkania polskich i holenderskich uczniów odbywały się co dwa lata, a od roku 1997 wymiany odbywają się każdego roku na wiosnę. Każda wymiana poprzedzona jest wymianą korespondencji i zdjęć, którą uczniowie rozpoczynają trzy miesiące przed planowanym spotkaniem. Dzięki temu znają już swojego gospodarza i jego rodzinę.

Pobyt uczniów polskich w Holandii i holenderskich w Polsce trwa 5 dni (z przejazdem 7), w czasie których realizowany jest przygotowany przez szkoły program oraz jeden dzień pozostaje do całkowitej dyspozycji rodzinom.

W wymianie może wziąć udział każdy uczeń klasy pierwszej i drugiej, który spełnia odpowiednie kryteria. Ze strony holenderskiej uczestniczą uczniowie w wieku 15-17 lat.

Uczniowie i nauczyciele mieszkają u rodzin holenderskich. Każda rodzina przygotowuje dla swojego gościa śniadanie i ciepłą obiadokolację w domu oraz suchy prowiant na wszystkie wycieczki i drogę powrotną do Krakowa.

Podroż z Krakowa do Spijkenisse trwa około 18 godzin. Młodzież podróżuje autokarem z pełnym wyposażeniem (WC, barek, video, klimatyzacja). Trasa przejazdu: Kraków – Katowice – Opole – przejście graniczne w Olszynie – Berliner Ring – Hannover – Venlo – Rotterdam – Spijkenisse.

Warunki uczestnictwa

W wymianie może wziąć udział każdy uczeń klasy pierwszej i drugiej, który spełnia następujące warunki:

  • dobra znajomość języka angielskiego lub niemieckiego, potwierdzona przez nauczyciela danego przedmiotu
  • co najmniej dobra ocena ze sprawowania
  • gotowość do przyjęcia gościa z Holandii w swojej rodzinie
  • akceptacja regulaminu wycieczek szkolnych (patrz poniżej)
  • zgoda rodziców na udział w wymianie

Cele wymiany

  • Wymiana myśli na tematy interesujące młodzież obu krajów
  • Przełamywanie barier i wzajemnych uprzedzeń
  • Rozwijanie umiejętności językowych
  • Poznanie systemu szkolnictwa w Holandii
  • Ukazanie walorów turystycznych Holandii
  • Zaznajomienie uczniów z historią i kulturą Holandii
  • Poznanie życia codziennego rodzin holenderskich
  • Nawiązanie kontaktów i przyjaźni

Program

Podczas pobytu w Holandii uczniowie mają możliwość zwiedzenia trzech największych miast: Amsterdamu, Rotterdamu i Hagi, spędzenia całego dnia w parku rozrywki de Efteling oraz podziwiania heroicznej walki Holendrów z morzem podczas zwiedzania tzw. Delta Werken.

AMSTERDAM

Konstytucyjna stolica Holandii, leży przy ujściu rzeki Amstel na terenie poprzecinanym siecią 160 kanałów, ponad którymi przerzucono ponad 1000 mostów. Miasto liczy 718 tysięcy mieszkańców i jest drugim po Rotterdamie ośrodkiem przemysłowym i portem handlowym w Holandii. Stanowi również bardzo ważny węzeł komunikacyjny (międzynarodowy port lotniczy Schipol). Stałymi punktami wycieczki do Amsterdamu są:

  • zwiedzanie miasta podczas przejażdżki tramwajem wodnym
  • muzeum Van Gogha lub Rijksmuseum
  • Dom Anny Frank

ROTTERDAM

Miasto położone w delcie Renu i Mozy, połączone z Morzem Północnym poprzez kanał  Nieuwe Waterweg (ok.30 km). Największy port na świecie oraz siedziba wielu towarzystw okrętowych, banków i koncernów. Rotterdam liczy 592 tysiące mieszkańców. Podczas pobytu w Rotterdamie uczniowie zwiedzają :

  • port
  • centrum miasta
  • muzeum morskie

HAGA

Miasto położone 4 km od wybrzeża Morza Północnego, siedziba parlamentu, rządu i dworu królewskiego oraz licznych instytucji międzynarodowych m.in. Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości. Haga liczy 442 tysiące mieszkańców i jest ważnym ośrodkiem naukowym i kulturalnym. Program pobytu w Hadze przewiduje:

  • zwiedzanie Madurodam, czyli miasteczka miniatur najcenniejszych obiektów architektonicznych Holandii
  • spotkanie z Ambasadorem RP w Holandii
  • spacer po centrum miasta
  • zwiedzanie parlamentu

DE EFTELING

Park rozrywki, który oferuje atrakcje dla wszystkich grup wiekowych; od spotkań z bajkowymi postaciami, które można dotknąć przez spokojną przejażdżkę łódką po krainie orientu aż po mrożącą krew w żyłach jazdę kolejką górską.

DELTA WERKEN

około połowa obszaru Holandii leży poniżej poziomu morza, dlatego po katastrofie z 1953 roku, kiedy to morze zalało wyspy na południowym–zachodzie Holandii i 1835 osób straciło życie, Holandia opracowała tzw. Deltaplan, który pozwala w razie zagrożenie powodziowego zamknąć odnogi morskie między wyspami w delcie Renu i Mozy. Historię i teraźniejszość tego projektu można zobaczyć na wystawie „Delta Werken”.  

Oprócz atrakcyjnego programu turystycznego odbywa się również program edukacyjno- wychowawczy, który składa się z następujących punktów:

  • spotkania dyskusyjne na różne tematy np.: „Szkoła w Polsce i Holandii”, „Europa i ja”, „Holandia-Polska – wyobrażenia a rzeczywistość” itd.
  • wspólne występy w ramach programu „Otwarta scena”
  • uczestnictwo w lekcjach z różnych przedmiotów
  • wspólne rozgrywki sportowe
  • udział w quizie z nagrodami pt.: „Co wiesz o Holandii?

Spijkenisse

Spijkenisse leży w prowincji Zuid Holland na wyspie Voorne-Putten, 15 km od Rotterdamu. Obecnie miasto liczy około 75.000 mieszkańców.

Pierwsza historyczna wzmianka o tej miejscowości pochodzi z roku 1231. Niekorzystne warunki klimatyczne i częste powodzie powodowały, że ludność dziesiątkowana przez choroby zakaźne, traciła swój dobytek. Również pożary nie oszczędzały Spijkenisse. Najtragiczniejsze w skutkach miały miejsce w latach 1648, 1741 i 1747. Z początkiem XX wieku miejscowość zyskała połączenie kolejowe. Druga wojna światowa  przyniosła mieszkańcom Spijkenisse biedę, cierpienie i zniszczenia. Rotterdam był pierwszym miastem, które zostało zniszczone przez niemieckie bombowce. Od maja 1940 roku rozpoczeły sie w Spijkenisse wykwaterowania i konfiskaty mienia. Wielu mieszkańców Sijkenisse zostało wywiezionych na przymusowe roboty do Niemiec.

W 1944 roku poldery zatopiono, a ludność ewakuowano. Po wojnie zapanowała epidemia tyfusu, którego bakteriami była skażona woda w porcie. Miejscowość liczyła w tym czasie tylko 2700 mieszkańców, ale na skutek rozbudowy portu w Rotterdamie zaczęła się bardzo szybko rozwijać. Tysiące robotników portowych zamieszkało w osiedlach założonych wokół dawnego centrum wsi. W roku 1975 Spijkenisse liczyło już ok. 30.000 mieszkańców. W latach 1978-1999 w ramach programu rządowego, którego celem było zmniejszenie  ludności  wielkich miast, wybudowano w Spijkenisse 30.000 nowych mieszkań.

Większość mieszkańców pracuje w przemyśle petrochemicznym. Obecnie władze miasta koncentrują się na polepszeniu warunków mieszkaniowych dla młodych małżeństw oraz osób starszych i niepełnosprawnych. Mieszkańcy Spijkenisse są dumni, że mieszkają w jednym z najbezpieczniejszych miast Holandii. Spijkenisse jest dzisiaj miastem średniej wielkości z dobrze funkcjonującymi instytucjami, licznymi organizacjami społecznymi, wieloma centrami handlowymi i restauracjami. Jest też ważnym lokalnym centrum szkolnictwa.

Szkoła partnerska

Szkoła im. Angelusa Meruli jest szkołą średnią, która powstała w roku 1976. Patronem szkoły jest żyjacy w XVI wieku duchowny, który swoja szczodrością zyskał uznanie okolicznej ludności. Zbudował on za własne pieniądze  między innymi sierociniec. Po studiach teologicznych przeszedł na protestantyzm. Aresztowany przez Inkwizycję został skazany na śmierć. Zmarł na atak serca tuż przed egzekucją.

Szkoła stara się przekazywać uczniom wartości chrześcijańskie, chociaż większość mieszkańców Spijkenisse nie należy do żadnego wyznania. W szkole uczy sie obecnie 1200 uczniów w wieku 12 do 18 lat i pracuje około 100 nauczycieli. Szkoła im. Angelusa Meruli jest zespołem szkół, który realizuje nauczanie na poziomach polskiego gimnazjum, liceum i szkoły zawodowej.

Adres szkoły:

                   Penta College CSG Angelus Merula

                   Curieweg 25, 3208 KJ Spijkenisse

                   tel. 0031-181-617588

                   e-mail:  am@penta.nl

Więcej informacji (w jęz. niderlandzkim): www.am.penta.nl

Uczniowie holenderscy w Krakowie

Uczniowie holenderscy przyjeżdżają do Krakowa własnym autokarem ze swoimi opiekunami. Pobyt ich w Krakowie odbywa się na tej samej zasadzie co polskich uczniów w Holandii tzn. polskie rodziny zapewniają uczniom zakwaterowanie w domu i wyżywienie (śniadanie, ciepła obiadokolacja i suchy prowiant na wszystkie wycieczki oraz drogę powrotną do Holandii) oraz bilety na przejazdy komunikacją miejską w Krakowie (młodzieży zagranicznej nie przysługuje bilet ulgowy).

Rodzice polskich uczniów są odpowiedzialni za gościa z Holandii w czasie, kiedy nie odbywa się program zorganizowany przez szkołę (np. dzień w rodzinach).

Program przygotowany przez naszą szkołę obejmuje:

  • zwiedzanie Krakowa (Droga Królewska, Wawel, Kazimierz)
  • zwiedzanie Kopalni Soli w Wieliczce
  • wycieczkę do Zakopanego
  • spływ na Dunajcu
  • zwiedzanie muzeum w Oświęcimiu-Brzezince
  • uczestnictwo w lekcjach, rozgrywki sportowe
  • quiz o Polsce

Sprawozdania z wymian

Wymiana z Holandią 2008

Uczucia takie jak: podekscytowanie, szczęście, radość, niecierpliwość a zarazem niepokój i pełnia obaw towarzyszyły nam - uczniom– III i XII ...